Senin, 30 April 2018

ISLAM SYI'AH IMAMIAH 12 (MUSLIM PENGIKUT AHLULBAYT) MEMILIKI ARGUMEN PAMUNGKAS I




KITAB MUKTAMAR ULAMA - ULAMA BAGDHAD


UNTUK MENAMBAH KHAZANAH BACA JUGA


SELEPAS MEMBACA KITAB INI

hsndwsp

Acheh – Sumatra

di

Ujung Dunia


BAHAGIAN PERTAMA
Pendahuluan,
Latar Belakang Malik Syah Dan Nizam al-Mulk, Sebab Yang Mencetuskan Dialog, Dialog Raja Dengan Wazirnya Tentang Syiah, Cadangan Bagi Mengadakan Dialog Antara Sunnah Dan Syiah, Demi Kebenaran, Syarat-Syarat Dialog Dan Lain-Lain.

Pendahuluan
Segala puji bagi Allah, selawat dan salam kepada Muhammad yang berbangsa Arab diutuskan sebagai rahmat kepada semesta alam dan keluarganya yang suci serta para sahabatnya yang setia.

Wa ba‘du, dan selepas itu, maka ini adalah Kitab Muktamar Ulama’ Baghdad sebagai hasil dialog di antara Sunnah dan Syiah yang telah dianjurkan oleh raja yang disegani Malik Syah Saljuqi di bawah penyeliaan seorang alim yang juga disegani wazir Nizam al-Mulk.

Latar Belakang Malik Syah Dan Nizam al-Mulk

Sesungguhnya Malik Syah bukanlah seorang yang fanatik buta, mengikut bapa-bapa dan moyang-moyangnya dengan perasaan asabiah buta. Malah beliau adalah seorang pemuda yang mempunyai minda terbuka, cintakan ilmu dan para ulama. Pada masa yang sama beliau leka dengan permainan dan perburuan.

Wazirnya Nizam al-Mulk adalah seorang lelaki yang bijaksana dan zuhud, mem punyai kemahuan yang kuat, mencintai kebaikan dan ahlinya. Sentiasa ingin me ngetahui hakikat sesuatu perkara. Beliau amat mencintai keluarga Rasulullah s.a.w. Beliaulah yang telah mengasaskan Madrasah Nizamiyyah di Baghdad. Beliau telah memberi gaji bulanan kepada ahli ilmu. Dan beliau mengasihani golongan fakir dan miskin.

Sebab Yang Mencetuskan Dialog
Pada suatu hari seorang alim yang masyhur bernama al-Husain bin Ali al-‘Alawi, seorang pemuka ulama Syiah telah datang kepada Malik Syah. Manakala beliau keluar dari sisi Malik Syah, seorang di kalangan hadirin telah memperolok-olokkan nya dan menjeling kepadanya, maka Malik Syah berkata: Kenapa anda telah memperolok-olokkannya? Lelaki itu berkata: Tidakkah anda mengetahui, wahai raja, bahawa dia adalah di kalangan golongan kafir di mana Allah telah memurkai dan melaknati mereka? Raja berkata di dalam keadaan hairan, kenapa? Tidakkah dia seorang muslim?

Lelaki itu berkata: Tidak, dia adalah seorang Syiah!
Raja berkata: Apakah pengertian Syiah? Tidakkah Syiah satu golongan daripada golongan muslimin?

Lelaki itu berkata: Tidak, sesungguhnya mereka tidak mengakui khilafah Abu Bakar, Umar dan Uthman.

Raja berkata: Adakah di sana orang Islam yang tidak mengakui kepimpinan mereka bertiga?

Lelaki itu berkata: Ya, mereka itu adalah Syiah.

Raja berkata: Jika mereka tidak mengakui kepimpinan para sahabat tersebut, kenapa orang ramai menamakan mereka muslimin?

Lelaki itu berkata: Justeru itu, aku telah berkata kepada anda bah wa sesungguh nya mereka adalah kafir…, maka raja berfikir dengan serius, kemudian berkata: Wazir Nizam al-Mulk mesti datang bagi menjelaskan hal ini.

Dialog Raja Dengan Wazirnya Tentang Syiah

Raja telah memerintahkan Nizam al-Mulik supaya datang kepada nya dan bertanya kepadanya tentang Syiah: Adakah mereka muslimun?

Nizam al-Mulk berkata: Ahl al-Sunnah berselisih pendapat, maka sebahagian mere ka berkata bahawa Syiah adalah muslimun, kerana mereka mengucap “Tiada Tuhan melainkan Allah dan sesungguhnya Muhammad adalah pesuruh Allah", me rek Shalat, mereka bepuasa. Sebahagian lain pula berkata bahwa sesungguhnya mereka adalah kafir.

Raja berkata: Berapakah bilangan mereka? Nizam al-Mulk ber kata: Aku tidak menghitung bilangan mereka dengan tepat, tetapi mereka mewakili separuh bila ngan muslimin lebih kurang (taqriiban)[1].

Raja berkata: Adakah separuh muslimin kafir? (fa-hal nisfu muslimin kuffaar). Wazir berkata: Ahli ilmu menganggapkan mereka kafir, tetapi aku tidak mengkafirkan me reka.

Cadangan Bagi Mengadakan Dialog Antara Sunnah Dan Syiah

Raja berkata: Adakah anda, wahai wazir, boleh mengumpulkan para ulama Syiah dan Sunnah supaya kita dapat mengetahui hakikat sebenar?

Wazir berkata: Ini adalah satu perkara yang susah, aku khuatir keselamatan raja dan negaranya!.

Raja berkata: Kenapa?

Keengganan Nizam Al-Mulk Untuk Mengadakan Dialog

Wazir berkata: Kerana persoalan Syiah dan Sunnah bukanlah perkara yang mudah, malah ia adalah persoalan hak dan batil. Sesungguhnya darah telah banyak me ngalir kerananya, banyak perpustakaan dibakar kerananya, wanita-wanita ditawan kerananya, kitab-kitab banyak dikarang kerananya dan telah berlaku pe perangan kerananya.

Desakan Raja Malik Syah Supaya Diadakan Dialog

Raja yang muda itu merasa hairan tentang keadaan ini, lalu beliau berfikir dengan serius, kemudian berkata: Wahai wazir, sesungguhnya anda mengetahui bahawa Allah telah mengurniakan kepada kita kerajaan yang besar, tentera yang ramai, maka kita wa jib bersyukur kepada Allah diatas nikmat ini dan kesyukuran kita itu adalah dengan mengetahui hakikat sebenar; kita akan menunjuk orang yang sesat kepada jalan yang benar.

Demi Kebenaran

Pasti salah satu daripada dua golongan ini di atas kebenaran dan yang satu lagi di atas kebatilan, kita mesti mengetahui kebena ran, maka kita mengikutnya dan kita mesti mengetahui kebatilan, maka kita meninggalkannya. Justeru itu, anda hendak lah menyediakan, wahai wazir, muktamar seumpama ini dengan kehadiran para ulama Syiah dan Sunnah, kehadiran ketua-ketua tentera, penulis-penulis dan semua pembesar negara. Apabila kita melihat bahwa sesungguhnya kebenaran itu ber sama Ahl al-Sunnah, maka kita masukkan Syiah kepada Ahl al-Sunnah dengan kekuatan.

Wazir berkata: Apabila Syiah tidak mahu memasuki mazhab Ahl al-Sunnah apakah anda akan melakukannya?

Raja berkata: Kita bunuh mereka!
Wazir berkata: Adakah boleh membunuh separuh bilangan muslimin?

Penawar Dan Penyelesaiannya?

Raja berkata: Apakah penawar dan penyelesaian?
Wazir berkata: Anda tinggalkan perkara ini.

Dialog di antara raja dan wazirnya yang bijaksana telah berakhir, tetapi raja telah menghabiskan masa satu malam berfikir dengan serius mengenainya tanpa tidur sehingga pagi. Bagaimana perkara yang penting ini tidak dipatuhi? Pada pagi hari, raja telah memanggil Nizam al-Mulk dan berkata kepadanya: Baiklah kita me manggil ulama dua golongan itu, kita akan melihat sepanjang perbincangan di antara dua golongan itu, kebenaran di pihak mana. Apabila kebenaran bersama mazhab Ahl al-Sunnah, kita menyeru Syiah dengan hikmah, nasihat yang baik dan kita menggalakkan mereka dengan harta dan pangkat sebagaimana Rasulullah  te lah melakukannya kepada golongan yang dijinakkan hati mereka (muallaf). Dengan itu kita boleh berkhidmat kepada Islam dan kaum muslimin.

Kekhuatiran Nizam Al-Mulik Untuk Mengadakan Muktamar

Wazir berkata: Pendapat anda itu baik, tetapi sesungguhnya aku khawatir tentang muktamar ini!

Raja berkata: Kenapa khawatir?

Wazir berkata: Aku khuatir Syiah akan mengalahkan Ahl al-Sunnah dan hujah-hujah mereka mengatasi hujah-hujah kita, justeru itu, orang ramai akan terjatuh di dalam syak dan kesamaran!

Raja berkata: Adakah itu boleh terjadi?

Wazir berkata: Ya, kerana Syiah mempunyai dalil-dalil yang pemutus, hujah-hujah yang terserlah daripada al-Qur’an dan hadis-hadist yang membenarkan mazhab mereka dan kebenaran akidah mereka![2].
Bersambung, insya Allah.......


Kedua:
Persedian Dialog Hanya Lima Belas Hari

Raja tidak berpuas hati dengan jawapan wazirnya, lalu berkata kepadanya: Tidak dapat dielakkan daripada mengadakan dialog di antara dua golongan itu supaya kebenaran terserlah kepada ki ta dan kita membezakannya dari kebatilan. Kemudi an wazir me minta tangguh sebulan bagi melaksanakan perintahnya, tetapi raja yang muda itu tidak menerima penangguhan itu. Dan akhir nya beliau menentukan masa hanya lima belas hari sahaja.

Dalam masa lima belas hari, wazir Nizam al-Mulk telah mengumpulkan sepuluh orang lelaki di kalangan ulama Ahl al-Sunnah yang besar, pakar di dalam bidang sejarah, fikah, hadis, Usul dan debat. Sebagaimana beliau mengumpulkan sepuluh orang ulama di kalangan Syiah yang besar.

Syarat-Syarat Dialog

Dialog adalah pada bulan Sya‘ban[3] di Madrasah Nizamiyyah di Baghdad dan beliau telah menetapkan bahawa muktamar diadakan dengan syarat-syarat berikut:

Pertama: Perbincangan akan berterusan daripada waktu pagi sehingga petang dikecualikan pada masa shalat, makan dan rehat.
Kedua: Perbincangan mestilah bersandarkan kepada rujukan-ru jukan yang diper cayai dan kitab-kitab yang muktabar, bukan secara dengar kata orang atau propa ganda.
Ketiga: Perbincangan yang berlaku di muktamar ini hendaklah di tulis.

Pembukaan Muktamar

Pada hari yang ditetapkan, raja, wazirnya dan ketua-ketua tenteranya duduk dan para ulama Ahl al-Sunnah duduk di kanannya. Sementara para ulama Syiah duduk di kirinya. Wazir Nizam al-Mulk telah membuka muktamar dengan Bismillahir Rahma nirRahim, selawat kepada Muhammad dan keluarganya serta para sahabatnya. Kemudian beliau berkata: Dialog mestilah bersih, dan matlamatnya adalah untuk mencari kebenaran. Justeru itu, janganlah menyebut seorang sahabat Rasulullah saww dengan cacian atau kejahatan.

Dialog Tentang Sahabat

Pembesar ulama Ahl al-Sunnah bernama Syeikh al-‘Abbasi berka ta: Sesungguhnya aku tidak boleh berbincang dengan mazhab yang mencaci semua sahabat.

Pembesar ulama Syiah bernama al-Husain bin Ali dikenali dengan al-‘Alawi berkata: Siapakah yang mengkafirkan semua sahabat?

Al-‘Abbasi berkata: Kamu Syiahlah yang mengkafirkan semua sahabat (yukaffiruuna kulla al-Sahabat).

Al-‘Alawi berkata: Kata-kata anda ini menyalahi kenyataan. Tidakkah di kalangan para sahabat itu adalah Ali a.s, al-‘Abbas, Salman Alfarisi, Ibn ‘Abbas, al-Miqdad, Abu Dzar Ghifari dan lain-lain, adakah kami Syiah mengkafirkan mereka?

Al-‘Abbasi berkata: Aku maksudkan dengan semua sahabat itu adalah Abu Bakar, Umar, Uthman dan pengikut-pengikut mereka.

Al-‘Alawi berkata: Anda telah bercanggah dengan diri anda sendiri, tidakkah ahli ilmu Mantiq menetapkan bahawa (mujibat juz ’iyyah bertentangan dengan saalibat Kulliyyah), anda berkata pada satu ketika bahawa Syiah mengkafirkan semua sahabat dan anda berkata pula bahawa Syiah mengkafirkan sebahagian sahabat.

Wazir Mahu Campur Tangan
Di sini Nizam al-Mulk mahu bercakap, tetapi seorang alim Syiah tidak membiarkan nya, lalu berkata: Wahai wazir yang mulia, tiada seorang yang berhak bercakap melainkan apabila kami lemah dari menjawabnya. Jika tidak, ia akan bercampur-aduk dengan perbincangan dan mengeluarkan percakapan dari tempatnya, tanpa keputusan.

Kemudian seorang alim Syiah berkata: Ternyata, wahai al-‘Abbasi, bahawa kata-kata anda bahawa Syiah mengkafirkan semua sahabat adalah pembohongan yang jelas.

Al-‘Abbasi tidak dapat menjawabnya, maka mukanya kemerahan kerana malu, kemudian berkata: Tinggalkan kami daripada perkara ini, tetapi adakah kamu Syiah mencaci Abu Bakar, Umar dan Uthman?

Al-‘Alawi berkata: Sesungguhnya di kalangan Syiah ada golongan yang mecaci mereka dan ada golongan yang tidak mencaci mereka.

Al-‘Abbasi berkata: Dan anda, wahai al-‘Alawi, daripada golongan mana?

Al-‘Alawi berkata: Di kalangan mereka yang tidak mencaci sahabat, tetapi aku berpendapat bahawa sesungguhnya golongan yang mencaci sahabat mempu nyai logik mereka. Dan cacian mereka kepada mereka bertiga tidak membawa kepada apa-apa; tidak kafir, tidak fasiq dan tidak pula berdosa kecil [4].

Al-‘Abbasi berkata: Adakah anda telah mendengar, wahai raja, apa yang sedang dikatakan oleh lelaki ini?

Al-‘Abbasi Cuba Mendapat Sokongan Raja
Al-‘Alawi berkata: Wahai al-‘Abbasi, sesungguhnya percakapan yang anda tujukan kepada raja itu adalah satu kesalahan, sebab raja mengumpulkan kita untuk ber bincang dengan hujah dan dalil, bukan dengan hukuman senjata dan kekuatan.

Raja berkata: Apa yang dikatakan oleh al-‘Alawi itu adalah betul, apakah jawapan anda, wahai al-‘Abbasi?

Al-‘Abbasi berkata: Jelas sekali bahawa barangsiapa yang mencaci sahabat adalah kafir.

Al-‘Alawi berkata: Ia jelas di sisi anda dan bukan di sisiku, apakah dalil kekafiran orang yang mencaci sahabat berdasarkan ijtihad dan dalil, adakah anda me ngakui bahawa orang yang dicaci oleh Rasul berhak dicaci?
Al-‘Abbasi berkata: Aku mengakuinya.

Rasul Mencaci Abu Bakar Dan Umar
Al-‘Alawi berkata: Maka Rasul telah mencaci Abu Bakar dan Umar.

Al-‘Abbasi berkata: Di manakah beliau saww telah mencaci mereka? Ini adalah pembohongan terhadap Rasulullah.

Al-‘Alawi berkata: Ahli sejarah di kalangan Ahl al-Sunnah telah menyebut bahawa Rasulullah telah menyediakan tentera di bawah pimpinan Usamah dan beliau saww telah menjadikan Abu Bakar dan Umar di dalamnya dan bersabda: Allah melaknati orang yang mengundurkan diri daripada tentera Usamah” (La‘ana llahu man takhallafa ‘an jaisyi Usamah) Kemudian Abu Bakar dan Umar telah mengundurkan diri[5]daripada tentera Usamah. Justeru itu, laknat Rasul meliputi mereka. Barangsi apa yang dilaknati Rasul, maka berhak bagi orang muslim melaknatinya pula.

Di sini al-‘Abbasi menggelengkan kepalanya tanpa berkata apa-apa.

Raja Meminta Penjelasan

Raja berkata kepada wazir: Adakah apa yang dikatakan oleh al-‘Alawi itu benar?
Wazir berkata: Ahli Tawārikh telah menyebutnya[6].

Al-‘Alawi berkata: Jika mencaci sahabat adalah haram, kenapakah kamu tidak mengkafirkan Mu‘awiyah bin Abu Sufyan, kamu tidak menghukum kefasikan dan kejahatannya, kerana dia telah mencaci Imam Ali bin Abu Talib a.s selama empat puluh tahun. Ke mudian cacian kepadanya berterusan kepada tujuh puluh tahun ? [7]

Raja Meminta Pertukaran Tajuk

Raja berkata: Potong percakapan ini dan bercakaplah tentang tajuk yang lain.

Al-Qur’an

Al-‘Abbasi berkata: Di antara bid’ah-bid’ah kamu Syiah bahawa kamu tidak me ngakui al-Qur’an!

Al-‘Alawi berkata: Malah bidaah-bidaah kamu Ahl al-Sunnah bahwa kamu tidak mengakui al-Qur’an. Dalilnya kamu berkata: Sesungguhnya al-Qur’an telah dikum pulkan oleh Uthman, adakah Rasul jahil apa yang dilakukan oleh Uthman; beliau saww tidak mengumpulkan al-Qur’an sehingga Uthman datang dan mengumpul kannya, kemudian beliau berkata: Bagaimana al-Quran tidak dikumpulkan pada za man Nabi sedangkan Nabi memerintahkan kaumnya dan para sahabatnya supaya mengkhatamkan al-Qur-an dan bersabda: Barangsiapa yang mengkhatamkan al-Qur’an baginya pahala” Adakah boleh Nabi s.a.w memerintahkan supaya al-Qur-an dikhatamkan sedangkan ia belum dikumpulkan, dan adakah kaum muslimin di dalam kesesatan sehingga Uthman menyelamatkan mereka? [8]

Raja Meminta Penjelasan
Raja berkata kepada wazirnya: Adakah benar kata-kata al-‘Alawi bahwa al-Qur‘an dikumpulkan oleh Uthman?

Wazir berkata: Demikianlah ahli Tafsir dan Tawārikh menyebutnya[9].

Al-‘Alawi berkata: Ketahuilah, wahai raja, sesungguhnya Syiah percaya bahawa al-Qur’an telah dikumpulkan pada masa Rasul sebagaimana kamu melihatnya seka rang, tanpa kurang meskipun satu huruf, tanpa penambahan meskipun satu huruf. Adapun Ahl al-Sunnah berkata: Sesungguhnya al-Qur’an telah ditambah dan diku rangkan, didahului dan dikemudiankan. Sesungguhnya Rasul tidak mengumpulkan nya, tetapi Uthmanlah yang telah mengumpulkannya apabila beliau memegang jawatan khalifah.



Tidak ada komentar:

Posting Komentar