Senin, 30 April 2018

ISLAM SYI'AH IMAMIAH 12 (MUSLIM PENGIKUT AHLULBAYT) MEMILIKI ARGUMEN PAMUNGKAS II






KITAB MUKTAMAR ULAMA - ULAMA BAGDHAD


UNTUK MENAMBAH KHAZANAH BACA JUGA
KITAB DIALOG SUNNAH - SYI'AH DI PENSYAWAR PAKISTAN
SELEPAS MEMBACA KITAB INI
hsndwsp
Acheh – Sumatra
di
Ujung Dunia



BAHAGIAN KEDUA
Khalifah, Raja Meminta Penjelasan, Mengikuti Mereka Terdahulu, Khalifah Rasulullah, Raja Meminta Pertukaran Tajuk, Penyelewe ngan al-Qur’an, Sifat Tuhan, Muhkamah Dan Mutasyaabihah Dan Lain-Lain.

Khalifah

Al-‘Abbasi berkata: (Dia telah mengambil peluang): Adakah anda telah mende ngar, wahai raja, sesungguhnya lelaki ini tidak menamakan Uthman khalifah, dia me namakannya amir sahaja.

Al-‘Alawi berkata: Ya, Uthman bukanlah seorang khalifah.
Raja berkata: Kenapa?

Al-‘Alawi berkata: Sesungguhnya Syiah percaya kebatilan khilafah Abu Bakar, Umar dan Uthman!

Raja berkata: (Dengan hairan dan tanda tanya) kenapa?

Al-‘Alawi berkata: Sesungguhnya Uthman telah dilantik melalui enam ahli majis syura [10] yang ditetapkan oleh Umar. Semua ahli majlis syura yang enam tidak melantik Uthman, hanya beliau dilantik oleh tiga atau dua orang daripada mereka. Justeru itu, kesahihan Uthman bergantung kepada Umar. Dan Umar berkuasa melalui wa siat Abu Bakar. Justeru itu, kesahihan Umar bergantung kepada Abu Bakar. Abu Bakar berkuasa melalui perlantikan kumpulan yang kecil di bawah penguasaan pe dang dan kekuatan. Lantaran itu, kesahihan khilafah Abu Bakar bergantung kepa da senjata dan kekuatan. Lantaran itu, Umar berkata tentang haknya: Bai’ah orang ramai kepada Abu Bakar adalah sercara faltatan jahiliyah[11]. Allah telah menjaga muslimin akan kejahatannya. Barangsiapa yang kembali kepadanya, maka kamu bunuhlah dia.

Abu Bakar sendiri berkata: Pecatlah aku, kerana aku bukanlah orang yang paling baik di kalangan kamu sedangkan Ali di sisi kamu. Justeru itu, Syiah percaya baha wa khilafah mereka bertiga adalah batil daripada asasnya.

Raja Meminta Penjelasan

Raja berkata kepada wazir: Adakah benar apa yang dikatakan oleh al-‘Alawi tentang kata-kata Abu Bakar dan Umar?

Wazir berkata: Ya, demikianlah apa yang disebutkan oleh Ahli Sejarah![12]


Ketiga:
Mengikuti Mereka Terdahulu

Raja berkata: Kenapakah kita menghormati mereka bertiga?

Wazir berkata: Kerana mengikuti mereka terdahulu yang baik (al-Salaf al-Salih)!

Al-‘Alawi berkata kepada raja: Wahai raja, katakanlah kepada wazir: Adakah kebe naran lebih berhak diikuti atau orang yang terdahulu (al-Salaf al-Salih)? Tidakkah me ngikuti mereka terdahulu (Salaf) yang menyalahi kebenaran itu terkandung di da lam firman Allah dalam Surah al-Zukhruf (43): 23 “Sesungguhnya kami mendapati bapa-bapa kami menganut suatu agama dan sesungguhnya kami adalah pengikut jejak-jejak mereka”?!

Khalifah Rasulullah

Raja berkata: (Ditujukan kepada al-‘Alawi) Jikalaulah mereka bertiga bukan khalifah Rasulullah, maka siapakah khalifah Rasulullah?

Al-‘Alawi berkata: Khalifah Rasulullah adalah Imam Ali bin Abu Talib.

Raja berkata: Kenapa dia menjadi khalifah?

Al-‘Alawi berkata: Kerana Rasul telah menentukannya sebagai khalifah selepasnya. Rasul telah memberi isyarat kepada khilafahnya pada tempat yang banyak. Di an taranya di satu tempat di antara Makkah dan Madinah bernama Ghadir Khum [13]. Beliau saww telah mengangkat tangan Ali dan bersabda kepada muslimin: Barangsi apa yang telah menjadikan aku maulanya, maka Ali adalah maulanya, wahai Tu hanku, hormatilah orang yang mewalikannya dan tentanglah orang yang bermusu han dengannya, tolonglah orang yang menolongnya, hinalah orang yang meng hi nanya”.

Kemudian beliau saww turun dari mimbar dan berkata kepada kaum muslimin- Bila ngan mereka melebihi seratus dua puluh ribu orang. Berilah salam kepada Ali untuk kepemimpinan muslimin” Mereka telah datang kepada Ali seorang demi seorang se raya berkata kepada Ali: Al-Salamu ‘alaika ya Amir al-Mu’minin. Kemudian Abu Ba kar dan Umar datang, lalu memberi salam kepada Ali a.s bagi kepemimpinan mus limin. Umar berkata: Alangkah beruntungnya anda wahai Ibn Abi Talib, anda telah menjadi maulaku dan maula semua mukmin dan mukminat[14]. Justeru itu, khalifah yang sah bagi Rasulullah adalah Ali bin Abu Talib.

Raja Meminta Penjelasan
Raja berkata kepada wazirnya: Adakah benar apa yang dikatakan oleh al-‘Alawi?
Wazir berkata: Ya, demikianlah ahli sejarah dan ahli tafsir telah menyebutnya.
Raja Meminta Pertukaran Tajuk
Raja berkata: Tinggalkan tajuk ini dan bercakaplah tentang tajuk yang lain.

Penyelewengan Al-Qur’an
Al-‘Abbasi berkata: Sesungguhnhya Syiah berkata tentang penyelewengan al-Qur’an (tahriif).
Al-‘Alawi berkata: Malah ia masyhur di sisi kamu, wahai Ahl al-Sunnah, sesungguh nya kamu berkata tentang penyelewengan al-Qur’an![15]
Al-‘Abbasi berkata: Ini adalah pembohongan yang jelas.
Al-‘Alawi berkata: Tidakkah kamu meriwayatkan di dalam kitab-kitab kamu bahawa sesunggunya ayat tentang al-Gharaaniq telah turun ke atas Rasulullah, kemudian ia dimansuhkan dan dibuang daripada al-Qur’an?

Raja berkata kepada wazir: Adakah benar apa yang didakwa oleh al-‘Alawi?
Wazir berkata: Ya, demikianlah telah disebutkan oleh ahli Tafsir.
Raja berkata: Bagaimana dipegang atau dipercayai Qur’an yang diselewengkan?
Al-‘Alawi berkata: Ketahuilah, wahai raja, sesungguhnya kami tidak berkata sedemi kian. Sesungguhnya ini adalah pendapat Ahl al-Sunnah. Justeru itu, al-Qur’an di sisi kami boleh dipercayai, tetapi al-Qur’an disisi Ahlal-Sunnah tidak boleh berpegang kepadanya!

Al-‘Abbasi berkata: Beberapa hadis terdapat di dalam kitab-kitab kamu dan dari pada para ulama kamu?

Al-‘Alawi berkata: Hadis-hadis itu, pertamanya: Sedikit, kedua: Ia adalah mauduk dan dipalsukan di mana musuh-musuh Syiah telah menciptakannya untuk mence markan imej Syiah. Ketiga: Perawi-perawinya dan sanad-sanadnya tidak benar. Dan apa yang dipindahkan daripada ulama, maka ia tidak boleh dipegang. Sesungguh nya para ulama kami yang besar di mana kami berpegang kepada pendapat me reka, tidak berkata tentang penyelewengan al-Qur’an (tahriif). Mereka tidak menye but ayat-ayat al-Qur’an tentang pujian kepada berhala-berhala sebagaimana kamu menyebutnya bahawa kamu berkata: Dia berfirman[16]:
“Itulah al-Gharaaniq yang tinggi. Daripadanyalah syafaat diharap-harapkan”

Raja Meminta Pertukaran Tajuk
Raja berkata: Tinggalkan Tajuk ini dan bercakaplah tentang tajuk yang lain.
Sifat Tuhan

Al-‘Alawi berkata: Ahl al-Sunnah mengaitkan kepada Allah perkara yang tidak layak dengan kebesaran-Nya.
Al-‘Abbasi berkata: Seumpama apa?
Al-‘Alawi berkata: Umpamanya mereka berkata: Sesungguhnya Allah mempunyai jisim seperti manusia ketawa dan menangis, bagi-Nya tangan, kaki, mata, aurat dan kemasukan satu kaki-Nya ke dalam Neraka pada hari Kiamat[17], sesungguhnya Dia turun dari langit kepada langit dunia di atas seekor keledai kepunyaan-Nya!

Al-‘Abbasi berkata: Apakah yang menghalangnya daripada perkara tersebut se dang al-Qur’an menjelaskannya di dalam Surah al-Fajr (89): 22
“Pada hari betis disingkapkan”
dan firman Allah di dalam Surah al-Fath (48): “Tangan Allah di atas tangan mere ka”.

Hadis telah menceritakan bahawa sesungguhnya Allah memasukkan satu kaki-Nya pada neraka!

Al-‘Alawi berkata: Adapun hadis tersebut adalah batil di sisi kami, satu pemboho ngan dan rekaan semata-mata, kerana Abu Hurairah dan orang seumpamanya telah membohongi Rasulullah saww sehingga Umar telah melarang Abu Hurairah dari memindahkan hadis dan mencegahnya[18].

Raja Meminta Penjelasan

Raja berkata kepada wazir-: Adakah benar bahawa Umar telah melarang Abu Hurairah dari memindahkan hadis?
Wazir berkata: Ya, dia telah melarangnya sebagaimana di dalam kitab-kitab Tawa rikh.
Raja berkata: Bagaimana kita berpegang dengan hadis Abu Hu rairah?
Wazir berkata: Kerana ulama telah berpegang kepada hadis-ha disnya.
Raja berkata: Jikalaulah begitu, ulama mesti lebih alim daripada Umar, kerana Umar telah melarang Abu Hurairah dari memindahkan hadis kerana pembohongannya terhadap Rasulullah, tetapi ulama mengambil hadis-hadisnya yang bohong?!
Al-‘Abbasi berkata: Lihatlah, wahai al-‘Alawi, sekiranya hadis-hadis tentang Allah tersebut tidak benar, tetapi apakah yang anda lakukan dengan ayat-ayat al-Qur- an tadi?

Muhkamāt Dan Mutasyābihāt
Al-‘Alawi berkata: Al-Qur’an ada ayat-ayat Muhkamaah yang merupakan Ummu al-Kitab dan ada ayat-ayat Mutasyaabihaah, ada zahir dan batin. Justeru itu, ayat Muhkamah yang zahir dia malkan menurut zahirnya. Adapun ayat Mutasyaabihah diturunkan di dalam bentuk majāz dan kinayah. Jikalau tidak, maka maknanya tidak sah pada akal dan syarak. Umpamanya apabila anda membawa pengertian fir man Allah di dalam Surah al-Fajr (89): 22
“Dan datanglah Tuhanmu; sedang malaikat berbaris” diatas pengertian zahirnya, maka anda bertentangan dengan akal dan syarak, kerana akal dan syarak meng hukum kewujudan Allah pada setiap tempat dan setiap tempat tidak sunyi daripa da-Nya selama-lamanya. Ayat tersebut pada zahirnya menunjukkan Allah itu berji sim dan jisim baginya ruang dan tempat. Ini bererti jika Allah berada di langit, maka Dia tidak berada di bumi. Jika Dia berada di bumi, maka Dia tidak berada di langit, ini adalah tidak benar pada akal dan syarak.

Al-‘Abbasi telah gementar di hadapan logik ini dan tercengang untuk menjawab nya. Kemudian dia berkata: Aku tidak boleh menerima percakapan ini dan wajib di atas kita mengambil pengertian zahir kesemua ayat al-Qur’an.

Al-‘Alawi berkata: Apakah anda lakukan dengan ayat-ayat Muta syaabihah? Anda tidak boleh mengambil pengertian semua ayat al-Quran secara zahir, jika tidak, sa habat anda yang sedang duduk di sisi anda bernama syeikh Ahmad Uthman (Seo rang yang buta penglihatannya, di kalangan sepuluh wakil Ahli al-Sunnah) daripada ahli neraka?
Al-‘Abbasi berkata: Kenapa?
Al-‘Alawi berkata: Kerana Allah berfirman di dalam Surah al-Isra’ (17) 72:
“Dan barangsiapa yang buta di dunia ini, nescaya di akhirat nanti ia akan lebih bu ta dan lebih tersesat dari jalan (yang benar)”.
Syeikh Ahmad adalah seorang buta di dunia, maka dia di akhirat akan lebih buta dan lebih tersesat dari jalan yang benar, adakah anda rela dengan perkara ini, wa hai syeikh Ahmad?
Syeikh Ahmad berkata: Tidak sekali-kali, sesungguhnya apa yang dimaksudkan de ngan orang yang buta (al-A‘maa) di dalam ayat: Orang yang menyeleweng dari ke benaran.
Al-‘Alawi berkata: Jikalaulah begitu keadaannya, maka tetaplah bahawa manusia tidak boleh beramal dengan semua ayat al-Qur’an secara zahir.

Raja Meminta Pertukaran Tajuk
Dari sini perdebatan sekitar zahir al-Qur’an telah berlaku dengan hangat. Al-‘Alawi telah mengalahkan al-‘Abbasi dengan dalil dan hujah sehingga raja berkata: Ting galkan tajuk ini dan tukarlah kepada tajuk yang lain.

Penyelewengan Dan Kebatilan Ahl Al-Sunnah
Al-‘Alawi berkata: Di antara penyelewengan dan kebatilan kamu-Ahl al-Sunnah tentang Allah bahawa kamu berkata: Sesungguhnya Allah memaksa hamba-hamba-Nya untuk melakukan maksiat dan perkara-perkara yang haram, kemudian Dia menyeksa mereka kerananya?
Al-‘Abbasi berkata: Ini adalah benar, kerana Allah berfirman di dalam Surah al-Nisa’ (4): 88:
“Barangsiapa yang disesatkan Allah”
Dan di dalam Surah al-Taubah (9): 93:
“Dan Allah telah mengunci mati hati mereka maka mereka tidak mengetahui”.
Al-‘Alawi berkata: Adapun kata-kata anda bahawa ia ada di dalam al-Qur’an, ma ka jawapannya: Sesungguhnya al-Qur’an ada majaz dan ada kinayah. Maka apa yang dimaksudkan dengan al-Dalal (kesesatan) bahawa Allah meninggalkan ma nusia yang celaka dan membiarkannya sehingga dia sesat iaitu sebagai mana kata-kata kita: “Sesungguhnya kerajaan telah merosakkan orang ramai”. Ini bererti kerajaan telah meninggalkan mereka dengan keadaan mereka tanpa mengambil berat tentang nasib mereka, ini adalah yang pertama.
Kedua: Tidakkah anda mendengar firman Allah di dalam Surah al-A‘raaf (7): 28:
“Katakanlah! Sesungguhnya Allah tidak menyuruh perbuatan yang keji”.
Firman-Nya di dalam Surah al-Insan (76):3:
“Sesungguhnya Kami telah menunjukkannya jalan yang lurus; ada yang bersyukur dan ada yang kafir”
dan firman-Nya di dalam Surah al-Balad (90):10:
“Dan Kami telah menunjukkan kepadanya dua jalan”.
Ketiga: Tidak harus pada akal bahawa Allah menyuruh kepada kemaksiatan, kemudian Dia menyeksa pelakunya. Ini adalah jauh sekali daripada orang awam melakukannya dan bagaimana dengan Allah Yang Maha Adil dan Maha Tinggi. Maha Suci Allah daripada apa yang dikatakan oleh musyrikin dan golongan yang zalim.

Raja berkata: Tidak, tidak, tidak mungkin Allah memaksa manusia melakukan kemak siatan, kemudian menyeksanya, ini adalah satu kezaliman. Sesungguhnya Allah ada lah bersih daripada kezaliman dan kejahatan. Allah berfirman di dalam Surah Ali Imran (3): 182:
“(Azab seksa) yang demikian itu ialah disebabkan perbuatan yang telah dilakukan oleh tangan kamu sendiri. Dan (ingatlah) sungguhnya Allah tidak menganiaya ham ba-hamba-Nya”.
Tetapi aku tidak fikir bahawa Ahl al-Sunnah berpegang kepada kata-kata al-‘Ab basi?

Raja meminta Penjelasan
Kemudian raja berpaling kepada wazir sambil berkata: Adakah Ahl al-Sunnah berpegang atau berpendapat sedemikian?
Wazir berkata: Ya, ia adalah masyhur di kalangan Ahl al-Sunnah berpegang sede mikian!
Raja berkata: Bagaimana mereka berkata dengan apa yang menyalahi akal?
Wazir berkata: Bagi mereka takwilan dan dalil-dalil.
Raja berkata: Sekalipun ada takwil dan dalil, maka ia tidak masuk akal dan aku tidak berpendapat selain daripada pendapat Sayyid al-‘Alawi bahawa Allah tidak memaksa seseorang keatas kekafiran dan kemaksiatan, kemudian menyeksanya di atas perkara tersebut.
“ ”
4. Keempat:
Rasulullah saww Syak Pada Kenabiannya

Al-‘Alawi berkata: Kemudian sesungguhnya Ahl al-Sunnah berkata bahawa Rasulullah saww telah mengesyaki pada kenabiannya sendiri.

Al-‘Abbasi berkata: Ini adalah pembohongan yang nyata.

Al-‘Alawi berkata: Tidakkah kamu melihat di dalam kitab-kitab kamu menyatakan bahawa Rasulullah saww bersabda: Tidak ter lambat Jibrail ke atasku sekali melainkan aku menyangka bahawa dia turun kepada Ibn al-Khattab” (Ma abta’a Jibrail ‘alayya mar ratan illaa wa zanan-tu anna-hu nazala ‘ala Ibn al-Khattab) se dangkan di sana terdapat beberapa ayat al-Qur’an yang menun jukkan bahawa Allah telah mengambil perjanjian daripada Nabi Muhammad saww di atas kenabiannya?

Raja Meminta Penjelasan

Raja berkata kepada wazir: Adakah benar apa yang dikatakan oleh al-‘Alawi bahawa hadis ini ada di dalam kitab-kitab Ahl al-Sunnah?

Wazir berkata: Ya, ia ada di dalam beberapa kitab Ahl al-Sunnah [19].

Raja berkata: Ini adalah kafir secara langsung (al-Kufr bi-‘Aini-hi).

Mencaci Rasulullah saww

Kemudian Ahl al-Sunnah mengatakan di dalam cacian mereka bahawa Rasulullah saww telah membawa ‘Aisyah di atas bahu nya bagi membolehkannya melihat ahli musik, adakah ini layak dengan makam Rasulullah dan kedudukannya?

Al-‘Abbasi berkata: Ia tidak memudaratkan [nya ][20].

Al-‘Alawi berkata: Adakah anda akan melakukannya sedangkan anda seorang lelaki biasa, adakah anda membawa isteri anda di atas bahu anda untuk membolehkannya melihat ahli musik?

Raja Mencelah

Raja berkata: Orang yang mempunyai sedikit malu dan cemburu tidak akan reda dengan perkara ini, bagaimana dengan Rasu lullah yang menjadi contoh “malu dan cemburu” serta keimanan. Adakah benar perkara ini ada di dalam kitab-kitab Ahl al-Sunnah?

Wazir berkata: Ya, ia ada di dalam sebahagaian kitab-kitab Ahl al-Sunnah!

Raja berkata: Bagaimana kita beriman dengan seorang nabi yang mengesyaki pada kenabiannya sendiri?

Al-‘Abbasi berkata: Riwayat ini mesti ditakwil?

Al-‘Alawi berkata: Adakah riwayat ini layak ditakwil? Adakah an da mengetahui, wahai raja, bahawa Ahl al-Sunnah mempercayai khurafat-khurafat dan kebatilan-kebatilan?

Al-‘Abbasi berkata: Khurafat-khurafat dan kebatilan-kebatilan yang mana anda maksudkan?

Khurafat-Khurafat Ahl Al-Sunnah
Al-‘Alawi berkata: Aku telah menerangkan kepada anda bahawa kamu Ahl al-Sunnah berkata:
1. Sesungguhnya Allah adalah seperti manusia bagi-Nya tangan, kaki, pergerakan dan diam.
2. Sesungguhnya al-Qur’an telah diselewengkan dan padanya pertambahan dan kekurangan[21].
3. Sesungguhnya Rasul melakukan perkara-perkara yang tidak di lakukan oleh manusia biasa seperti memikul ‘Aisyah di atas ba hunya.
4. Sesungguhnya Rasul telah mengesyaki kenabiannya sendiri.
5. Sesungguhnya mereka yang telah datang sebelum Ali bin Abu Talib telah bersandar kepada pedang dan kekuatan untuk mene gakkan diri mereka dan tanpa sandaran yang sah bagi mereka.
6. Sesungguhnya kitab-kitab mereka meriwayatkan bahawa Abu Hurairah dan seumpamanya adalah terdiri di kalangan mereka yang memalsukan hadis-hadis, di kalangan dajal-dajal dan ahli kebatilan yang lain.

Raja Meminta Pertukaran Tajuk

Raja berkata: Tinggalkan tajuk ini dan tukar kepada tajuk yang lain.

Mengaitkan Perkara Yang Tidak Layak

Al-‘Alawi berkata: Kemudian bahawa sesungguhnya Ahl al-Sunnah mengaitkan kepada Rasulullah saww perkara yang tidak layak walaupun kepada manusia biasa!

Al-‘Abbasi berkata: Seperti apa?

Al-‘Alawi berkata: Seperti mereka berkata: Sesungguhnya Surah ‘Abasa (80):1-2:
“Dia bermuka masam dan berpaling, kerana telah datang seo rang buta kepadanya” telah diturunkan tentang Rasul [22]!

Al-‘Abbasi berkata: Apakah yang menghalangnya?

Al-‘Alawi berkata: Yang menghalangnya adalah firman Allah di dalam Surah al-Qalam (68):4
“Dan sesungguhnya kamu benar-benar berbudi pekerti yang agung”

dan firman-Nya di dalam Surah al-Anbiyaa’ (21): 107
:
“Dan tiadalah Kami mengutus kamu, melainklan untuk (menjadi) rahmat bagi semesta alam”

Adakah masuk akal bahawa Rasul yang disifatkan oleh Allah de ngan akhlaknya yang agung dan menjadi rahmat kepada alam semesta melakukan perbuatan yang tidak berperi kemanusiaan terhadap orang buta mukmin?

Raja Mencelah

Raja berkata: Adalah tidak masuk akal bahawa perbuatan ini keluar daripada Rasul kemanusiaan dan nabi rahmat. Jikalaulah begitu, wahai al-‘Alawi, kepada siapakah ayat ini diturunkan?

Al-‘Alawi berkata: Hadis-hadis sahih dari keluarga Rasulullah di mana al-Qur’an telah turun di rumah mereka berkata: Sesungguh nya ayat tersebut telah turun tentang Uthman bin ‘Affan. Ia ber laku apabila Ibn Ummi Maktum berjumpa dengan Rasulullah, lan tas Uthman menentangnya dan memalingkan belakangnya kepa danya.

Di sini Sayyid Jamal al-Din; seorang ulama Syiah yang turut hadir dalam muktamar berkata: "Telah berlaku kepadaku tentang kisah ini bersama Surah ini bahwa salah seorang ulama Nasara berkata kepadaku: Sesungguhnya Nabi kami adalah lebih baik daripada nabi kamu Muhammad saww"

Aku bertanya: Kenapa?

Dia berkata: Sesungguhnya nabi kamu mempunyai akhlak yang jahat bermasam muka kepada golongan yang buta dan mema lingkan belakangnya kepada mereka. Sementara nabi kami Isa mempunyai akhlak yang baik menyembuhkan golongan yang bu ta dan berpenyakit sopak.

Aku berkata: Wahai Masihi, ketahuilah sesungguhnya kami adalah Syiah, kami berpendapat bahawa Surah telah turun tentang Uth man bin ‘Affan dan bukan tentang Rasulullah saww Sesungguh nya nabi Kami Muhammad saww mempunyai akhlak yang baik, sifat yang terpuji sebagaimana Allah berfirman di dalam Surah al-Qalam (68):4
“Dan sesungguhnya kamu benar-benar berbudi pekerti yang agung”

dan firman-Nya dalam Surah al-Anbiyā’ (21): 107
“Dan tiadalah Kami mengutus kamu, melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi semesta alam”

Orang Masihi itu berkata: Sesungguhnya aku telah mendengar ka ta-kata ini daripada seorang khatib di Baghdad!

Al-‘Alawi berkata: Apa yang masyhur di sisi kami bahwa sebaha gian perawi yang jahat telah mengaitkan kisah ini kepada Rasu lullah bagi melepaskan Uthman bin ‘Affan. Justeru itu, mereka te lah mengaitkan pembohongan kepada Allah dan Rasul sehingga mereka membersihkan khalifah-khalifah mereka!

Raja Meminta Pertukaran Tajuk

Raja berkata: Tinggalkan tajuk ini dan bercakaplah tentang tajuk yang lain.

Syiah Mengingkari Iman Mereka Bertiga

Al-‘Abbasi berkata: Sesungguhnya Syiah mengingkari iman ketiga-tiga khalifah, pendapat ini tidak benar, kerana jikalaulah mereka tidak mukminin, kenapakah Rasulullah saww telah menjalani hubu ngan perkahwinan dengan mereka (musaaharah)?

Al-‘Alawi berkata: Syiah percaya sesungguhnya mereka bertiga tidak mukminin dari segi hati dan batin mereka (qalban wa bā tinan) sekalipun mereka menzahirkan Islam secara lidah dan ke zahiran [23]. Rasul yang mulia telah menerima Islam setiap orang yang mengucap dua kalimah syahadat sekalipun dia seorang mu nafik yang sebenar, tetapi beliau saww telah memberi layanan kepada mereka dengan layanan muslimin. Lantaran itu, hubu ngan perkahwinan Nabi dengan mereka (musāharah al-Nabi la-hum) dan hubungan mereka dengan Nabi adalah dari bab ini!


Tidak ada komentar:

Posting Komentar