KITAB MUKTAMAR ULAMA - ULAMA BAGDHAD
UNTUK MENAMBAH KHAZANAH BACA JUGA
KITAB DIALOG SUNNAH - SYI'AH DI
PENSYAWAR PAKISTAN
SELEPAS
MEMBACA KITAB INI
hsndwsp
Acheh –
Sumatra
di
Ujung Dunia
https://www.slideshare.net/drfarza/sect-comparative-in-peshwar-night
https://www.slideshare.net/drfarza/sect-comparative-in-peshwar-night
https://www.slideshare.net/drfarza/sect-comparative-in-peshwar-night
Aku Menghadiri Muktamar Dan Aku Menulis Buku Ini
Sesungguhnya aku telah menghadiri muktamar dan dialog.
Sesungguhnya aku telah menulis setiap apa yang berlaku di muktamar itu, tetapi
aku membuang apa yang tidak perlu dan sekarang aku mengemukakan [kepada anda]
apa yang telah berlaku di muktamar itu di dalam buku ini.
Segala pujian kepada Allah sahaja, selawat dan salam kepada
Muhammad, keluarganya yang baik dan para sahabatnya yang cerdik.
Aku telah menulis buku ini di Madrasah Nizamiyyah di Baghdad.
Penulis:
Muqātil bin ‘Atiyyah bin Muqātil al-Bakri
NOTA KAKI:
[1] Bilangan Syiah pada abad ke 5 hijrah hampir separuh
bilangan keseluruhan kaum muslimin.
[2] Nizam al-Mulk telah mengetahui kekuatan hujah Syiah dan
kebenaran akidah mereka, tetapi tidak mahu mengikutinya.
[3] Kemungkinan muktamar telah diadakan pada bulan Sya‘ban
tahun 485 hijrah.
[4] Al-Bukhari, Sahih, viii, hlm. 378-385 (Bab fi al-Haud)
hadis no. 578, 584, 585, 586, 587, 590 meriwayatkan bahawa para sahabat Nabi
s.a.w telah murtad selepas kematiannya. Nabi s.a.w bersabda: Wahai Tuhanku!
Sesungguhnya mereka adalah para sahabatku (ashābī). Dijawab: Sesungguhnya anda
tidak mengetahui bidaah-bidaah (ahdathū) yang dilakukan oleh mereka selepas
anda. Sesungguhnya mereka telah menjadi murtad ke belakang”. Hanya hadis no.
587 meriwayatkan bahawa “Hanya sedikit daripada mereka terselamat seperti unta
yang terpisah daripada pengembalanya” Ini disebabakan mereka telah mengubah
sunnah Rasulullah s.a.w. Lihat juga, Muslim, Sahih, iv, hlm.1793-6 (Kitab al-Fadha’il)
hadis no. 26, 28, 29, 31 dan 32 .Hadis no. 26 meriwayatkan “kerana kamu tidak
mengetahui apa yang telah dilakukan oleh mereka (sahabat) selepas anda
meninggalkan mereka. Maka aku bersabda: Terjauh, terjauh daripada (rahmat)
mereka yang telah mengubah (baddala) sunnahku selepasku”.
[5] Melarikan diri.
[6] Ibn Sa̒ad, Tabaqāt, bhg.2, ii, hlm.41, Ibn ‘Asakir,
Tarikh, ii,hlm.391, Ibn al-Athir, al-Kamil, ii,hlm.129, al-Muttaqi al-Hindi,
Kanz al-‘Umaal,v, hlm.312.
[7] Ibn al-Athir, al-Kamil, ix, hlm.102 , Ibn al-Jauzi,
al-Muntazam, vii, hlm.283 .
[8] Al-Baihaqi, al-Sunan, ii, hlm. 41, al-Muttaqi al-Hindi,
Kanz al-‘Umāl, I,281 .
[9] Ibid.
[10] Ahli majlis Syura: Sa̒ad bin Abi Waqās, Abd al-Rahman
bin ̒Auf, Talhah bin ̒Ubaidillah, al-Zubayr bin al-̒Awwam dan Ali bin Abu Talib
a.s. Umar telah memerintahkan 50 orang tentera supaya mengawal majlis Syura
dalam masa tiga hari dan berkata kepada mereka: Jika seorang daripada mereka
menentang dan lima bersetuju, maka bunuhlah dia. Jika dua menentang dan empat
bersetuju, maka bunuhlah kedua-duanya. Dan jika tiga menentang dan tiga
bersetuju, maka pilihlah pihak yang ada Abd al-Rahman bin ‘Auf, Ibn Qutaibah,
al-Imāmah wa al-Siyasah, I, hlm.24 . Ini bererti jika Ali a.s menentang, maka
beliau akan dibunuh. Peristiwa di majlis syura ini adalah sama dengan peristiwa
di Saqifah Bani Sa’idah di mana-kedua-duanya menolak perlantikan Ali a.s
sebagai khalifah. Renunglah kelicikan Umar!
[11] Tergesa-gesa atau keterlanjuran. Lihat umpamanya, Tarikh
al-Khulafā’, hlm.67 , al-Shahrastāni, al-Milal wa al-Nihal, 1, hlm. 23, Ibn
Hajr, al-Sawā’iq al-Muhriqah, hlm.8.
[12] Ibid.
[13] Seramai 110 orang sahabat yang menyaksikan perlantikan
Ali a.s oleh Rasulullah s.a.w sebagai khalifah di Ghadir Khum tercatat
nama-nama mereka di dalam kitab-kitab Ahl al-Sunnah, lihat al-Amini, al-Ghadir,
I, hlm.14-158 .
[14] Ibn Hanbal, al-Musnad, iv, hlm.281, Khatib Baghdad,
Tarikh Baghdad, viii, hlm. 290 , Ibn Hajr, al-Sawā’iq al-Muhriqah, hlm.107 .
[15] Al-Bukhari, Sahih, viii, hlm. 208 menyatakan bahawa ayat
al-Raghbah adalah sebahagian daripada al-Qur’an, iaitu “Lā targhabuu ‘an
ābā’i-kum”, tetapi ia tidak wujud di dalam al-Qur’an yang ada sekarang. Muslim,
Sahih, ii, hlm. 726 menyatakan bahawa Abu Musa al-Asy‘ari membaca selepas
(Surah al-Saf 61:2) “ Fatauktabu syahaadatan fi a‘naaqi-kum…, tetapi ia tidak
dimasukkan di dalam al-Qur’an sekarang.
[16] Lihat,
umpamanya, al-Baidāwi, Anwar al-Tanzil, ii, hlm 320 tentang Surah al-Najm
(53):19-20 dan lain-lain.
[17]
“Sesungguhnya neraka Jahannam tidak akan penuh sehingga Allah meletakkan
kaki-Nya, maka neraka Jahannam berkata:”cukup, cukup” Ahmad bin Hanbal,
al-Musnad, iii, hlm.314, al-Bukhari, Sahih, iii, hlm.127, Muslim, Sahih, ii,
hlm.482.
[18] Ibn ‘Abd
al-Rabbih, al-‘Aqd al-Farīd, I,26 , Ibn Kathir,Tarikh, viii, hlm113 ,
[19] Ibn Abi
al-Hadid, Syarh Nahj al-Balāghah, iii, hlm.124.
[20]
Perbuatan yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w itu, tidak merendahkan
kedudukannya mengikut al-‘Abbasi.
[21]
Al-Bukhari, Sahih, vi, hlm. 210menyatakan bahwa (Surah al-Lail 92 :3) telah
ditambah perkataan “Mā khalaqa”, Lantaran itu, ayat asalnya “Wa al-Dhakari wa
al- Unthā” tanpa “Mā khalaqa”. Hadis ini diriwayatkan oleh Abu al-Dardā’,
kemudian ia dicatat pula oleh Muslim, Sahih, I, hlm. 565, al-Turmudhi, Sahih,
v, hlm.191. Al-Suyuti, al-Itqān, ii, hlm. 82 meriwayatkan bahawa ‘Aisyah
menyatakan (Surah al-Ahzab 33: 56) pada masa Nabi s.a.w adalah lebih panjang,
iaitu dibaca “ Wa ‘ala al-Ladhīna yusalluna al-Sufuuf al-Uwal” selepas “ Inna
llaha wa malaikata-hu yusallūna ‘Ala al-Nabiyy” ‘Aisyah berkata: Iaitu sebelum
Uthman mengubah mashaf-mashaf”
[22] Ahl
al-Sunnah berpendapat ganti nama “Dia” di dalan ayat tersebut kembali kepada
Rasulullah s.a.w dan bukan kepada Uthman bin ‘Affan.
[23] Ali a.s
berkata di dalam khutbahnya: "Khalifah-khalifah sebelumku telah melakukan
perbuatan-perbuatan yang menyalahi Rasulullah s.a.w dengan sengaja. Mereka
melanggar janji mereka dengan beliau dengan mengubah sunnah-sunnah beliau.
Sekarang jika aku memaksa mereka supaya meninggalkannya dan mengembalikan
keadaan sebagaimana di zaman Rasulullah s.a.w, nescaya tenteraku akan
bertaburan lari dariku, meninggalkanku bersendirian atau hanya sedikit sahaja
di kalangan Syiahku yang mengetahui kelebihanku, dan imamahku melalui Kitab
Allah dan Sunnah Rasulullah s.a.w akan tinggal bersamaku. Apa pendapat kalian,
sekiranya aku menempatkan Maqam Ibrahim pada tempat yang telah ditempatkan oleh
Rasulullah s.a.w.
Mengembalikan
Fadak kepada pewaris-pewaris Fatimah (a.s), mengembalikan timbangan dan ukuran
seperti yang lazim di zaman Rasulullah s.a.w, mengembalikan tanah kepada orang
yang telah diberikan oleh Rasulullah s.a.w, mengembalikan rumah Ja'far kepada
pewaris-pewarisnya dan memisahkannya dari masjid (kerana mereka telah
merampasnya dan memasukkannya ke dalam masjid); mengembalikan hukum-hukum yang
kejam yang dipaksa oleh khalifah-khalifah yang terdahulu ke atas wanita-wanita
yang secara tidak sah telah dipisahkan dari suami mereka, mengembalikan jizyah
kepada Bani Taghlab, mengembalikan tanah Khaibar yang telah dibahagi-bahagikan,
memansuhkan dewan-dewan pemberian dengan meneruskan pemberian kepada semua
orang sebagaimana dilakukan pada masa Rasulullah s.a.w tanpa menjadikannya
tertumpu di kalangan golongan kaya, memulihkan pajak bumi, menyamakan kaum
Muslimin di dalam masalah nikah kahwin, melaksanakan khums sebagaimana
difardukan Allah (swt).
Memulihkan
Masjid Nabi seperti bentuknya yang asal pada zaman Nabi s.a.w, menutup
pintu-pintu yang dibuka (selepas kewafatan Rasul) dan membuka pintu-pintu yang
ditutup (selepas kewafatan Rasul), mengharamkan penyapuan di atas al-Khuffain,
mengenakan hukum had ke atas peminum nabidh, memerintahkan halal mutaah wanita
dan mutaah haji sebagaimana pada zaman Nabi s.a.w, memerintahkan takbir lima
kali dalam solat jenazah, mewajibkan kaum Muslimin membaca Bismillahir Rahmanir
Rahim dengan suara yang nyaring pada masa solat, mengeluarkan orang yang
dimasukkan selepas Rasulullah s.a.w di dalam masjidnya, di mana Rasulullah
s.a.w telah mengeluarkannya, memasukkan orang yang dikeluarkan selepas
Rasulullah s.a.w (beliau sendiri) di mana Rasulullah s.a.w telah memasukkannya,
memaksa kaum Muslimin dengan hukum al-Qur'an dan talak menuruti Sunnah,
mengambil zakat menurut jenis-jenisnya, mengembalikan wuduk basuh dan solat
kepada waktunya, syariatnya dan tempatnya, mengembalikan ahli Najran ke
tempat-tempat mereka, mengembalikan layanan terhadap tawanan perang Farsi dan
bangsa-bangsa lain kepada kitab Allah dan Sunnah Nabi-Nya.
Sekiranya aku melaksanakan semua ini, nescaya mereka mengembara
meninggalkanku. Demi Allah ketika aku perintahkan mereka supaya tidak melakukan
solat jama'ah di masjid pada bulan Ramadhan kecuali solat-solat fardu dan
memberitahu kepada mereka bahawa solat sunat berjama'ah (Tarawih) adalah
bidaah, sekelompok tenteraku yang pernah berperang di pihakku mulai berteriak:
"Wahai kaum Muslimin! Ali ingin mengubah sunnah Umar dan bermaksud
menghentikan kita dari melakukan solat-solat sunat Taraawih pada bulan Ramadhan
sehingga aku khuatir mereka akan memberontak. Pada masa yang sama aku sedang
menghadapi perpecahan di kalangan umat dan ketaatan mereka kepada
pemimpin-pemimpin mereka yang sesat yang hanya menyeru mereka ke neraka
(a’immah dhalalah wa al-Du‘ati ila al-Nar).
Aku telah dikurniakan saham kerabat di dalam firman-Nya Surah
al-Anfal (7): 41 “ Jika kamu beriman kepada Allah dan kepada apa yang kami
turunkan kepada hamba kami (Muhammad) di hari Furqan, iaitu di hari bertemunya
dua pasukan.”. Maka kamilah yang dimaksudkan dengan dhi l-Qurba (kerabat) di
mana Allah telah meletakkan kami selepas diri-Nya dan Rasul-Nya s.a.w
sebagaimana firman-Nya Surah al-Hasyar (59): 7 “Untuk Allah, rasul, kerabat
rasul, anak-anak yatim, golongan miskin dan ibnu ssabil (adalah untuk kami
secara khusus) agar harta itu tidak hanya beredar di kalangan golongan kaya di
kalangan kamu. Apa yang diberikan rasul kepada kamu, maka terimalah dia. Dan
apa yang dilarangnya bagimu, maka tinggalkanlah, dan bertakwalah kepada Allah.
Sesungguhnya Allah sangat keras hukuman-Nya” bagi golongan yang telah menzalimi
mereka sebagai rahmat daripada-Nya untuk kami dan kekayaan yang Allah kurniakan
kepada kami dan Dia telah berwasiat kepada nabi kami mengenainya.
Dia tidak menjadikan sedekah sebagai saham kami. Dia telah
memuliakan kami Ahlu l-Bait dengan tidak memakan sedekah orang ramai (ausakh
al-Nas). Justeru itu mereka telah membohongi Allah, membohongi Rasul-Nya dan
menentang kitab-Nya yang bertutur dengan hak kami. Mereka telah menghalang kami
daripada fardu yang difardukan oleh Allah untuk kami. Inilah yang dihadapi oleh
Ahlu l-Bait nabi selepas nabi kita s.a.w. Allah menentang mereka yang telah
menzalimi kami dan tiada helah dan kekuatan melainkan dengan Allah Yang Maha
Tinggi dan Perkasa” Lihat Raudhat al-Kaafi, Beirut,1985 , viii, hlm.51 -
51(hadis no.21).
[24] Al-Bukhari, Sahih, ii, hlm.111, Muslim, Sahih, hlm.iv,
hlm.12,14 .
[25] Mereka berdua adalah anak Khadijah r.a, bukan anak salbi
Rasulullah s.a.w.
[26] Ibn Abi
al-Hadid, Syarh Nahj al-Balāghah,ii, hlm.77.
[27]
Al-Ya‘qūbi, Tarikh, ii, hlm.161 , Ibn ‘Abd al-Birr, al-Isti‘āb, I, hlm.114.
[28]
Al-Khawārizmi, al-Manāqib, hlm. 72 al-Qunduzi al-Hanafi, Yanābii‘ al-Mawaddah,
hlm. 130 dan lain-lain.
[29]
Al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-‘Umāl, hadis no.1213, v, hlm 132 dan lain-lain.
[30] Ibn
Hajr, al-Sawā’iq al-Muhriqah, hlm.124.
[31] Al-Tabari, Tarikh, ii, hlm.62, al-Muttaqi al-Hindi, Kanz
al ‘Umāl, vi, 392 dan lain-lain.
[32] Umur Ali a.s ketika itu adalah 33 tahun sementara umur
Abu Bakar adalah 59 tahun lebih kurang.
[33] Jika umur menjadi ukuran, maka bapa Abu Bakar lebih
layak daripadanya.
[34] Ali a.s
telah membunuh mereka kerana Islam.
[35] Ibn Sa‘d, Tabaqāt, vi, hlm.102
[36] Al-Hakim, al-Mustadrak, iii, hlm.126, al-Muttaqi
al-Hindi, Kanz al- ‘Umaal, vi, hlm.152.
[37] Al-Hakim , al-Mustadrak, iii, hlm126-127.
[38] Umar memerintahkan rejam wanita yang sedang hamil,
kerana berzina. Tetapi Ali a.s membantahnya seraya berkata: Sekiranya anda
mempunyai kuasa ke atasnya, tetapi anda tidak mempunyai kuasa ke atas janinnya”
Kemudian Umar berkata: “Setiap orang adalah lebih alim daripadaku”, al-Tabari,
Dhakha’ir al-‘Uqba, hlm.81 .
[39] Al-Hakim, al-Mustadrak, I, hlm.358
[40] Al-Khawaarizmi, al-Manāqib, hlm.60 .
[41] Ibid.
[42] Marwan bin al-Hakam.
[43] Ibn Sa‘d, Tabaqāt, bgh. 3, I,hlm.129, al-Tabari, Tarikh,
ii, hlm.440 , Ibn Qutaibah, al-Imāmah wa al-Siyāsah, hlm.6
[44] Umar Juga diriwayatkan bahawa dia telah melakukan
hubungan seks di luar tabi‘i dengan isterinya (anal sex ). Pada suatu hari dia
datang kepada Rasulullah s.a.w dengan tergesa-gesa sambil berkata: Wahai
Rasulullah! Aku telah binasa, Maka Rasulullah s.a.w bertanya kepadanya: Apakah
yang telah membinasakan anda? Umar menjawab: Semalam aku telah melakukan seks
dengan isteriku melalui duburnya (Aku telah “meliwat” isteriku). Maka
Rasulullah s.a.w tidak memberi apa-apa jawapan kepadanya. Kemudian turun firman
Allah di dalam Surah al-Baqarah (2): 223 “Isteri-isterimu adalah (seperti)
tanah tempat bercocok tanam, maka datangilah tanah tempat bercocok- tanammu itu
di mana saja kamu kehendaki” Lihat al Turmudhi, Jaami‘ al-Turmudhi, ii, hlm 382
(bab Tafsir ayat al-Harth (2:223). Al-Suyuti, al-Durr al-Manthur,
I, hlm. 264 ayat al-Harth (2:223). Ini bererti Kelakuan seks Umar di luar
tabi‘i dengan isterinya melalui duburnya itu tidak membinasakannya, malah ia
adalah mubaah.. Lantaran itu, tidak hairanlah, jika Imam Malik telah melakukan
persetubuhan dengan isterinya melalui duburnya (“meliwat” isterinya). Pada
suatu hari Sahil telah bertanya Imam Malik tentang persetubuhan dengan isteri
melalui duburnya adakah ia dibenarkan? Imam Malik berkata: Aku baru saja
membersihkan kemaluanku daripadanya (Aku telah meliwat isteriku dan aku baru
saja membersihkan kotorannya dari kemaluanku). Lihat al-Qurtubi, Jāmi‘
al-Ahkām, I, 352ayat al-Harth (2:223).
[45] Abu
Bakar dan Umar telah lari di dalam peperangan Uhud, Hunain dan Khaibar,
al-Bukhari, Sahih, iii, hlm.46, al-Hakim, al-Mustadrak, iii, hlm.37 ,
al-Dhahabi, al-Talkhis, iii, hlm.37 .
[46] Al-Fakhr
al-Razi, Nihayat al-‘Uqūl, hlm.104 , al-Hakim, al-Mustadrak, iii, hlm. 32,
Khatib Baghdad, Tarikh Baghdad, iii, hlm.19 .
[47] Ibn
Hajr, al-Iŝābah, iii, hlm. 335.
[48] Ibn
Hajr, al-Iŝābah, iii, hlm.336 .
[49] Al-Tabari, Tarikh, iii, hlm.241, Abu al-Fidaa’, Tarikh,
I, hlm.158 , Ibn Kathir, Tarikh, vi, hlm. 321 dan lain-lain.
[50] Ibn Kathir, Tarikh, iii, hlm. 87, al-Hakim,
al-Mustadrak, ii, hlm. 623 dan lain-lain.
[51] Al-Tabari, Tarikh, iii, hlm. 198, Abu al-Fidaa’, Tarikh,
I, hlm. 159, Ibn Qutaibah, al-Imāmah wa al-Siyāsah,I, hlm.12 .
[52] Umar telah menjalankan pemerintahannya secara kasar dan
bersifat aggresif serta menakutkan kebanyakan rakyat biasa sehingga seorang
wanita yang sedang hamil telah gugur kandungannya kerana takutkan Umar, tetapi
aneh sekali di dalam peperangan dia selalu melarikan diri, al-Bukhari, Sahih,
iii, hlm.37 . Talhah berkata kepada Abu Bakar: “Kenapa anda melantik ke atas
kami seorang yang kasar?, Ibn Qutaibah, al-Imāmah wa al-Siyāsah, hlm.26 .
[53] Al-Hakim, al-Mustadrak, iii, hlm.153, al-Muttaqi
al-Hindi, Kanz al-‘Umāl, vi, hlm. 219 dan lain-lain.
[54] Ibn Abi al-Hadid, Syarh Nahj al-Balāghah, v, hlm.86,
al-Balaadhuri, Futūh al-Buldān, hlm.44 .
[55]
Al-Haithami, al-Majma‘, ix, hlm.39.
[56] Ibn
al-Jauzi, al-Tadhkirah, hlm.378 , al-Qunduzi al-Hanafi, Yanābi‘ al-Mawaddah,
hlm.442 , Ibn Hanbal, al-Musnad, I, hlm.398 , Muslim, Sahih, ii, hlm. 79 dan
lain-lain.
[57] Semasa dialog diadakan di Baghdad.
[58] Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanābi‘ al-Mawaddah, hlm.491 ,
Arjah al-Matālib, hlm. 378 dan lain-lain.
[59]
Al-Halabi, al-Sirah, ii, hlm.110.
[60]
Al-Suyuti, Tarikh al-Khulafā’, hlm.137.
[61] Al-Bukhari, Sahih, vii, hlm.33, Ibn Kathir, Tafsir, I,
hlm.233 .
[62] Ibid.
[63] Ahl al-Sunnah adalah Ahl Bidaah sementara Syiah adalah
Ahl Sunnah Rasulullah s.a.w.
[64] Penguasa Ahl al-Sunnah menindas Syiah yang mengamalkan
ajaran al-Qur’an dan Sunnah Rasulullah s.a.w. Sementara penguasa Syiah
membenarkan Ahl al-Sunnah mengamalkan ajaran Abu Bakar dan Umar yang menyalahi
al-Qur’an dan Sunnah Rasulullah s.a.w., kerana ia adalah akidah mereka. Oleh
itu, minoriti Syiah yang hidup di dalam negara majoriti Ahl al-Sunnah ditindas.
Sementara minoriti Ahl al-Sunnah yang hidup di dalam negara majoriti Syiah
dapat hidup dengan aman. Oleh itu, siapakah Ahli bidaah?
[65] Penguasa
Ahl al-Sunnah memerintahkan supaya ajaran Syiah tidak diajar di sekolah-sekolah
dan di universiti-universiti, malah ia mesti dipantau pada setiap masa. Di
manakah kebebasan mengamalkan ajaran al-Qur’an dan Sunnah Rasulullah s.a.w dan
siapkah ahli bidaah?
[66] Rancangan jahat mereka berterusan sehingga hari Kiamat.
[67] Pembunuhan manusia yang tidak berdosa adalah satu dosa
besar dan pelakunya kekal di neraka.
KLIK HTTP BERIKUT INI UNTUK MEMBACA KITAB DIALOG SUNNAH -
SYI'AH DI PENSYAWAR PAKISTAN:
BIBLIOGRAFI
Ahmad bin Hanbal, al-Musnad, Beirut, 1382 H.
al-Baihaqi, al-Sunan al-Kubra, Baghdad,1959 .
al-Baladhuri, Ansab al-Asyraf, Tunis, 1384 H.
al-Bukhari, Sahih, Beirut, 1377 H.
al-Darimi, al-Sunan,
Cairo, 1385 H.
al-Dhahabi,
al-Talkhis, Cairo,1969 .
al-Dhahabi,
Mizan al-I‘tidal, Cairo,1978 .
al-Fadhl bin
Syadhan al-Naisaburi, al-Idhah, Beirut,1990 .
Fakhr al-Din
al-Razi, Mafatih al-Ghaib, Cairo,1382 H.
al-Haithami,
Majma‘al-Zawa’id, Baghdad, 1378 H.
al-Hakim,
al-Mustadrak Baina al-Sahihaini, Cairo,1969 .
Al-Kasyi, al-Rijal, Baghdad, 1389 H.
Ibn ‘Abd
al-Birr, al-Isti‘ab fi Ma‘rifah al-Sahabah, Cairo, 1365 H.
Ibn ‘Abd
Rabbih, ‘Iqd al-Farid, Tunis, 1378 H.
Ibn Abu
al-Hadid, Syarh Nahj al-Balaghah, Baghdad, 1382 H.
Ibn al-Athir
al-Jazari, Usd al-Ghabah, Baghdad,1969 .
Ibn Athir, al-Kamil fi al-Tarikh, Cairo,1956 .
al-Kanji al-Syafi‘i, Kifayah al-Talib, Teheran, 1378 H.
al-Khatib
al-Baghdadi, Tarikh Baghdad, Baghdad,1959 .
Ibn ‘Asakir,
Mukhtasar Tarikh Dimasyq, 1386 H.
Ibn Hajr
al-‘Asqalani, al-Isabah fi Ma‘rifah al-Sahabah, Beirut,1953 .
Ibn Hajr
al-‘Asqalani, Fath al-Bari, Cairo,1965 .
Ibn Hajr
al-‘Asqalani, Tahdhib al-Tahdhib, Hyderabad, 1328 H.
Ibn Hajr
al-Makki, al-S.a.wa‘iq al-Muhriqah, Baghdad,1374 H.
al-Halabi,
al-Sirah al-Halabiyyah, Beirut,1987 .
Ibn Hisyam,
Sirah Ibn Hisyam, Beirut,1987 .
Ibn Kathir,
al-Tafsir, Cairo,1958 .
Ibn
Kathir,al-Bidayah wa al-Nihayah, Cairo, 1365 H.
Al-Kulaini, Raudhat al-Kaafi, Beirut, 1985 H.
Ibn Majah, al-Sunan,
Baghdad, 1367 H.
al-Majlisi, Muhammad al-Baqir, Bihar al-Anwar , Beirut1993 .
Malik bin
Anas, al-Muwatta’, Tunis,1972 .
Muhibb al-Din
al-Tabari, Dhakha’ir al-‘Uqba, Tunis,1376 H.
Muhibb al-Din
al-Tabari, al-Riyad al-Nadhirah, Cairo, 1389 H.
Muhsin
al-Amini, al-Ghadir fi al-Kitab wa al-Sunnah wa al-Adab,
Beirut, 1967.
Muslim,
Sahih, Cairo,1967 .
al-Muttaqi
al-Hindi, Kanz al-‘Ummal, Hyderabad, 1374 H.
al-Nasa’i, al-Khasaa’is, Beirut,1959 .
al-Nasa’i,
al-Sunan, Cairo,1958 .
al-Qunduzi
al-Hanafi, Yanabi‘ al-Mawaddah, Baghdad, 1395 H,
al-Qurtubi,
al-Jaami‘ li Ahkaam al-Qur’an, Cairo, 1381 H
al-Salih
al-Hanafi , al-Kaukab al-Durriyy, Tunis, 1367 H.
Sibt Ibn
al-Jauzi, Tadhkirah al-Khawwaas, Cairo, 1381 H.
al-Syablanji
al-Syafi‘i, Nur al-Absar, Cairo, 1367 H.
al-Syarif
al-Radhi, Nahj al-Balaghagh, Beirut,1984 .
Al-Suyuti,
al-Durr al-Manthur, Cairo,1961 .
Al-Suyuti,
Tarikh al-Khulafa’, Cairo, 1368
Al-Suyuti,
al-Itqān fi ‘Ulūm al-Qur’an, Cairo,1387
Al-Tabari, Tarikh, Beirut,1958
al-Turmudhi, Sahih, Cairo,1382
al-Turmudhi, al-Jāmi al-Turmudhi‘, Cairo,1380
al-Ya‘qubi, Tarikh, Beirut, 1379 H
Penterjemah:
24 hb. Jun, 1994.
KANDUNGAN
PRAKATA 3
BAHAGIAN PERTAMA 7
Pendahuluan, Latar Belakang Malik Syah Dan Nizam al-Mulk,
Sebab Yang Mencetuskan Dialog, Dialog Raja Dengan Wazirnya Tentang Syiah,
Cadangan Bagi Mengadakan Dialog Antara Sunnah Dan Syiah, Demi Kebenaran,
Syarat-Syarat Dialog Dan Lain-Lain.
Pendahuluan 7
Latar belakang Malik Syah dan Nizam al-Mulk 7
Sebab yang mencetuskan dialog 7
Dialog raja dengan wazirnya tentang Syiah 8
Cadangan bagi mengadakan dialog antara Sunnah dan Syiah 8
Keengganan Nizam al-Mulk untuk mengadakan dialog 8
Desakan raja Malik Syah supaya diadakan dialog 9
Demi kebenaran 9
Penawar dan penyelesaiannya 9
Kekhuatiran Nizam al-Mulik untuk mengadakan muktamar 9
Persediaan dialog hanya lima belas hari 10
Syarat-syarat dialog 10
Pembukaan muktamar 10
Dialog tentang sahabat 11
Wazir mahu campur tangan 11
Al-‘Abbasi
cuba mendapat Sokongan Raja 12
Rasul Mencaci Abu Bakar dan Umar 12
Raja meminta
penjelasan 12
Raja meminta
pertukaran tajuk 13
Al-Qur’an 13
Raja meminta
penjelasan 13
BAHAGIAN
KEDUA 13
Khalifah,
Raja Meminta Penjelasan, Mengikuti Mereka Terdahulu, Khalifah Rasulullah,
Penyelewengan al-Qur’an, Raja Meminta Pertukaran Tajuk, Sifat Tuhan, Muhkamah
Dan Mutasyaabihah Dan Lain-Lain.
Khalifah 14
Raja meminta penjelasan 14
Mengikuti mereka terdahulu 14
Khalifah
Rasulullah 15
Raja meminta
penjelasan 15
Raja meminta
pertukaran tajuk 15
Penyelewengan
al-Qur’an 15
Raja meminta
pertukaran tajuk 16
Sifat Tuhan
16
Raja meminta
penjelasan 17
Muhkamah dan
mutasyaabihah 17
Raja meminta
pertukaran tajuk 18
Penyelewengan
dan kebatilan Ahl al-Sunnah 18
Raja meminta
penjelasan 19
Rasulullah
s.a.w syak pada kenabiannya 19
Raja meminta
penjelasan 19
Mencaci
Rasulullah s.a.w 20
Raja mencelah
20
Khurafat-khurafat
Ahl al-Sunnah 20
Raja meminta pertukaran tajuk 21
Mengaitkan perkara yang tidak layak 21
Raja mencelah
21
Raja meminta
pertukaran tajuk 22
Syiah mengingkari iman mereka bertiga 22
BAHAGIAN KETIGA 22
Dalil Tidak Berimannya Abu Bakar, Raja Mencelah, Dalil Tidak
Berimannya Umar, Raja Meminta Penjelasan, Al-‘Abbasi Cuba Menghalang Raja Dari
Menukar Mazhab, Saat-Saat Kesusahan Menimpa Al-‘Abbasi, Raja Meminta Penjelasan
Dan Lain-Lain.
Dalil tidak berimannya Abu Bakar 23
Raja mencelah 23
Dalil tidak berimannya Umar 23
Raja meminta penjelasan 24
Al-‘Abbasi cuba menghalang raja dari menukar mazhab 24
Saat-saat kesusahan menimpa al-‘Abbasi 24
Dalil tidak berimannya Uthman 25
Raja meminta penjelasan 25
Menjadi khalifah dengan wasiat Umar 26
Hadis sepuluh orang dijamin syurga adalah palsu 26
Raja meminta penjelasan 37
Apakah syaitan memaafkan orang yang bercakap benar? 27
Al-‘Alawi
bersedia untuk membawa kitab-kitab rujukan 27
Raja meminta
penjelasan 28
Mencaci
sahabat 28
Kata-kata
semua sahabat adil satu pembohongan 28
Bagaimana kaum muslimin mengambil mereka sebagai khalifah dan
mengikuti mereka 28
Raja meminta pertukaran tajuk 29
Kesamaran Ahl al-Sunnah 29
Syiah mengikuti khalifah Rasulullah s.a.w 30
Sebab Ali a.s tidak layak menjadi khalifah 30
Orang ramai adalah lebih alim daripada Allah dan Rasul? 30
BAHAGIAN KEMPAT 31
Kelayakan Ali A.S Menjadi Khalifah, Raja Meminta Penjelasan,
Penentangan Umar Terhadap Rasulullah S.A.W, Raja Meminta
Penjelasan, Raja Mencelah, Raja Tertarik Tentang Mutaah, Raja Meminta Hadirin
Turut Berdialog Dan Lain-Lain.
Kelayakan Ali a.s menjadi khalifah 31
Raja meminta penjelasan 32
Penentangan Umar terhadap Rasulullah s.a.w 32
Raja meminta penjelasan 34
Raja mencelah 34
Raja tertarik tentang mutaah 35
Raja meminta para hadirin turut berdialog 36
Raja meminta pertukaran tajuk 36
Pembukaan Umar 36
Raja memarahi pembukaan Umar dan seumpamanya 36
Raja meminta al-‘Abbasi menjawab 37
Ikutilah khalifah Rasulullah s.a.w yang sah 37
Pembukaan Ali bin Abu Talib 37
Sebab-sebab kebencian kepada Abu Bakar 38
Raja meminta penjelasan 38
Jenayah Khalid bin al-Walid dan zinanya 38
Umar mahu membunuh Khalid, Abu Bakar menegahnya 39
Raja meminta
penjelasan 39
BAHAGIAN
KELIMA 39
Ahl Al-Sunnah
Merupakan Musuh-Musuh Ali Bin Abu Talib?, Abu Talib Seorang Mukmin, Raja
Meminta Penjelasan, Al-‘Abbasi Mengakui Abu Bakar Telah Bersalah, Raja Menjadi
Hairan, Abu Bakar Dan Umar Merampas Fadak Daripada Fatimah, Kebenaran Bersama
Syiah Dan Lain-Lain.
Ahl al-Sunnah
merupa musuh-musuh Ali bin Abu Talib? 40
Abu Talib
seorang mukmin 40
Raja meminta
penjelasan 40
Perasaan
dengki Ahl al-Sunnah terhadap Ali bin Abu Talib a.s 40
Raja meminta
penjelasan 41
Al-‘Abbasi mengakui
Abu Bakar telah bersalah 41
Raja mencelah
41
Raja meminta
penjelasan 42
Fatimah a.s
memarahi Abu Bakar dan Umar 42
Raja meminta
penjelasan 42
Raja menjadi
hairan 43
Abu Bakar dan
Umar merampas Fadak daripada Fatimah a.s 43
Raja mencelah
43
Rasul s.a.w
melantik khalifah-khalifah selepasnya 44
Raja meminta
penjelasan 44
Nama-nama
Imam Dua Belas 44
Raja meminta
penjelasan 45
Bagaimana
manusia boleh kekal dalam masa yang begitu panjang? 45
Raja meminta
penjelasan 45
Al-‘Abbasi
khuatir orang awam cenderung kepada Syiah 45
Raja meminta
penjelasan 46
Para imam
mazhab empat 47
Mazhab
Jaafari 47
Mati sebagai
seorang jahiliyah 48
Raja meminta
penjelasan 48
Kebenaran
bersama Syiah 49
Raja mengisytiharkan diri sebagai seorang Syiah 49
Wazir mengisytiharkan diri sebagai seorang Syiah 49
Sebahagian mereka kekal di atas mazhab mereka 50
Rancangan jahat 50
Kematian Nizam al-Mulk dan Malik Syah Saljuqi 50
Sebuah qasidah 50
Aku menghadiri muktamar dan dan menulis buku ini 51
Notakaki 52
Bibliografi 57
Tidak ada komentar:
Posting Komentar